Vi stödjer #heltenkelteko
Vi stödjer #heltenkelteko
Camelina of Sweden är del av en ny kunskapskampanj som ska informera om ekologisk mat och ekologiskt lantbruk.
I september lanseras EKO-september, en gemensam kampanj för ekologiska livsmedel i Sverige. Bakom står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter. Syftet är att höja kunskapen och driva försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat och dryck genom att förklara hur den produceras och vad den bidrar till.
Kampanjen vänder sig till konsumenter, lantbrukare, förädlingsföretag, dagligvaruhandel, grossister och alla som är intresserade av ekologisk mat. Den lyfter fram ekologiska lantbrukare som med värme och engagemang berättar om den ekologiska matens mervärden – och de 858 regler som styr hur den ekologiska maten produceras. Det här är 858 åtgärder som gör skillnad. Och resultatet är 7 stora ekovinster:
-
Biologisk mångfald
-
Rent vatten
-
Levande jordar
-
Utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel
-
Extra god djuromsorg
-
Mat utan konstgjorda tillsatser
-
Mat som är certifierad – extra kontrollerad 858 åtgärder
Många av kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln har öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment. Man satsar då bland annat på att kampanja eko i butik tillsammans med sina leverantörer. Ett stort antal livsmedelsföretag med ekologisk mat och dryck i sortimentet, varav alltså Camelina of Sweden är ett, kommer även att sprida kampanjens budskap i sina sociala kanaler.
Under kampanjen kommer många ekologiska lantbrukare även att arrangera öppen gård, bonde i butik, lantbrukssafari och mycket annat runt om i Sverige. Målet med kampanjen är att göra EKO-september till en återkommande kampanjmånad för eko. Kampanjen är finansierad av Jordbruksverket och är en av åtgärderna som finns med i Jordbruksverkets Åtgärdsplan för att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. Denna är framtagen på uppdrag av regeringen i samarbete med myndigheter, företag och organisationer i hela livsmedelskedjan.
Håll utkik i din matvarubutik och på vår Instagram eller Facebooksida efter hashtaggarna #ekoseptember #heltenkelteko för få reda på mer.