Nu är vi en del av Smakriket Sverige!

SormlandGrönsakshallen Sorunda levererar exklusiva råvaror till många av landets kvalitetrestauranger, butiker och storhushåll, bland annat inom ramarna för projektet Smakriket Sverige. Det innefattar 21 olika smakriken runt om i Sverige med syftet att lyfta regionala och närproducerade varor med fokus på ursprung, smakupplevelse och hög kvalitet. Och vi har precis blivit en av deras utvalda leverantörer!

Till projektet hör en märkning som anslutna producenter får använda, som innebär att produkten har egenskaper som garanterar råvarans eller produktens ursprung och är unika för det angivna geografiska området. Vår Camelinaolja kommer att bära märkningen Smakriket Sörmland, eller Sveriges Alsace som det kallas, men inte nog med det – som en del av utnämningen kommer vi också att vara med i Smakrikets monter A30:41 på matmässan Gastro Nord i Älvsjö i Stockholm 26-29 april. Vi kanske ses där!

Camelina för huden – rikligt med E-vitamin och ett ordentligt tillskott av viktiga essentiella fettsyror

camelina för huden

Mjukgörande och hudvårdande

Som vi har skrivit om förut här på bloggen, så har camelina, eller oljedådra, använts sedan bronsåldern, bland annat för att behandla sår och brännskador. Camelina för huden är en alltså en gammal beprövad kur. Anledningen till att camelinaolja lämpar sig så väl för hudvård i anti-aging serum och andra fuktgivare, är dess höga koncentration av linolsyra och alfa-linolensyra (ca 10 gr högre än i andra vegetabiliska oljor). E-vitaminen och omegafettsyrorna i camelinaolja har också positiva effekter på huden och kan öka hudens elasticitet, verka konditionerande, mjukgörande och antiinflammatoriskt och t o m hjälpa till att lindra t ex psoriasis och eksem1.

Använd camelina för huden – du har säkert redan gjort det ovetandes

Exempel på produkter som använder camelinaolja som ingrediens är lotions, tvålar, babyolja och cerat, men i sin naturliga form kan man även använda den för att skapa sin egen hudvård (blanda t ex med havssalt eller socker och valfri essentiell olja för en härligt, välgörande och personligt doftsatt kroppsskrubb). Den behagligt milda aromen och det faktum att camelinaolja återfuktar huden på djupet gör den även idealisk som massageolja och regelbunden användning ger hälsosammare, mjukare och mindre torr hud.

Camelina kan även med fördel användas för så kallad ”oil pulling” en uråldrig ayurvedisk tradition av att rensa munhålan och kroppen från gifter genom att gurgla runt olja i munnen2. Läs mer här nedanför om du vill prova!

 

Om oil pulling:

Hälsosam livsstil: http://www.halsasomlivsstil.com/2013/09/oil-pulling-vitare-tander-och-battre-html/

Må bra: http://www.mabra.com/ny-trend-naturligt-vita-tander-med-ayurveda/

 

 1. http://www.naturalbeautyworkshop.com/my_weblog/2011/01/camelina-.html

2. http://www.omegamaidenoils.com/recipes-and-other-uses.html

Paleo eller inte paleo – det är frågan 

paleo

Frågan om vad i kostväg som egentligen är paleo – eller paleolitisk näringslära – engagerar många. I länksamlingen nedan finns spännande läsning om hur vi åt under den äldre stenåldern när vi var jägare och samlare, alltså innan vi började bruka jorden, och hur jordbruket och den moderna livsmedelsindustrin har introducerat ämnen som våra kroppar inte är anpassade för att äta.

Sativa i det latinska namnet för Camelina (Camelinasativa) betyder ”odlad” och då skulle den per definition inte vara paleo, som utöver stenålderskopplingen bara inkluderar sådant som naturen har skapat själv. När det gäller bevis för när människan först kom i kontakt med och började använda camelina, eller oljedådra, så är det först på bronsåldern. Då den användes både som matväxt och som läkeört för att behandla allt från sår och brännskador till ögoninfektioner och magkatarr. Faktum kvarstår dock att oljan används i många paelo- och veganrecept på grund av sin unika balans av omega-fettsyror och sina välgörande egenskaper–och det kanske är viktigaste?

paleo

LÄS MER:

Svenskt nätverk grundat av kostrådgivare och hälsokonsult Cecilia Nisbet Nilsson med dietister och experter:
http://www.swedishpaleo.se/

Magister i biomedicin och licensierad crossfit-tränare med egen podd
http://karlhulten.se/ 

Jonas Bergqvist,ägare och grundare till  Paleo Instituteoch en av Sveriges främsta paleoförespråkare
http://www.jonasbergqvist.se/blogg/lchf-eller-paleo—whats-the-difference

Rob Wolf har dekonstruerat paleodieten i sin ”What’s paleo?” 
http://robbwolf.com/category/paleo-diet-basics/

New York-bestsäljaren Chris Kresser, paleoförespråkare och en av världens främsta hälsoprofiler
http://chriskresser.com

Recept: Fräsch salladsdressing gjord på camelinaolja (längst ned på sidan)
https://morethanweeat.wordpress.com/2013/03/08/camelina-oil-salad-dressing/

Recept:Härlig smoothie med camelinaolja
http://chefshop.com/Strawberry-and-Banana-Smoothie-with-Camelina-Oil-Recipe-P7420.aspx

Recept: Krämig camelinamajonnäs
http://chefshop.com/Camelina-Mayonnaise-Recipe-P7417.aspx

Omega-3 och omega-6: Det hänger på balansen

camelina-balans

I början på våren är det många som känner av vårtrötthet. Vissa härleder vårtrötthet till obalansen i hormoner när ljuset kommer tillbaka efter vintern. I det gamla bondesamhället reglerades detta naturligt. Man steg upp med solen och utsattes inte för konstgjorda ljuskällor. Men det finns en annan slags obalans som också kan framkalla trötthet och som också härrör vårt förhållande till naturen: Balansen av essentiella fettsyror i kroppen.

Omega-3 och omega-6 är så kallade essentiella fettsyror som kroppen behöver, men inte kan producera själv. Omega-3-fetter kallas essentiella för att de är nödvändiga byggstenar för kroppens celler. Tillsammans med omega-6-fettsyror hjälper de till att reglera nivån av inflammation i kroppen. Omega-9-fettsyror kan kroppen tillverka själv. Omega-9 räknas därför inte till de essentiella fettsyrorna. De anses ha en antiinflammatorisk verkan och bidrar positivt till balansen mellan omega-3 och omega-6.

Så långt allt väl, om det inte vore för att omega-3 och -6 konkurrerar om plats i kroppens celler och att allt för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 kan ha negativa hälsoeffekter. Detta här går alldeles utmärkt att reglera med kosten. Våra förfäder – jägarna och samlarna – reglerade detta själva. De åt mycket fisk och gröna växter som var rika på omega-3 och mycket nötter, frön och spannmål som innehöll mycket omega-6.

Idag är det annorlunda. Vi lever på djur som går inomhus och äter spannmål som är rikt på omega-6. Vi äter mer processad mat med industriellt renat omega-6-fett från växtoljor. Våra moderna matvanor gör att vi får i oss 15 till 20 gånger så mycket omega-6 som omega-3. För att hitta den viktiga balansen, rekommenderas att minska sitt intag till bara högst fem gånger högre halt omega-6. Ett sätt att förbättra balansen är att äta mer viltkött, kött från gräsbetande djur och fet fisk, allra helst viltfångad. Camelinaolja är en jättebra källa till omega-3-fettsyror för att utjämna balansen. Den innehåller mer än dubbelt så mycket omega-3 som omega-6 (ca 38 procent omega-3 mot 18 procent omega-6 och 14 procent omega-9). Det är en närapå perfekt balans som inte återfinns naturligt i någon annan olja.

Mer om den viktiga balansen mellan omega-fetter läser du bland annat här:

Kostdoktorn
US National Library of Medicine/ National Institute of Health